طراحی زیورآلات
نوشته شده توسط : علی

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، طراحی و ساخت طلا از هنرهای منحصر به فردی است که همیشه علاقه مندان زیادی را از بین بانوان به خود جذب می‌کند. این هنر اصیل از تکنولوژی و تغییرات صنعتی باز نمانده و در حال توسعه و رسیدن به کیفیت‌های برتر است. همین تکنولوژی این امکان را فراهم کرده تا طراحان طلا بتوانند ایده‌ها و تصورات خود را به خلاقیت تبدیل کنند.

اما برای رسیدن به محصول نهایی، فراگیری مراحل و تکنیک‌های ساخت طلا کاملاً ضروری هستند. زیرا اشراف بر تکنیک‌های ساخت جواهرات و زیورآلاتی چون طلا موجب می‌شود با سازندگان ارتباط بهتری برقرار کنید و در نهایت طراحی شما به ساختی با دوام و مرغوب بینجامد.

از همه مهم‌تر شما در جریان هزینه‌های کل پروژه ساخت طلا قرار خواهید گرفت. مقاله پیش رو توسط سایت فروشگاهی گالری جواهرات گنجه تهیه شده است تا با روند ساخت طلا و جواهرات آشنا شوید.

ایده پردازی ساخت طلا و جواهرات

ایده پردازی اولین مرحله از شروع طراحی و ساخت طلا است که طراح باید به سلیقه مخاطبان دقت زیادی داشته باشد. یعنی اینکه او چه می‌خواهد، چه نوع طراحی و چه رنگی از طلا برای او مورد پسند است، آیا نیاز است که از سنگ‌های قیمتی استفاده شود یا نه.

در مناطق جنوبی کشور اکثر افراد طلای سنگین با رنگ زرد را می‌پسندند، در حالی که در نقاط دیگری مثل تهران بیشتر به طلای سفید و سبک تمایل دارند. برای همین است که در ابتدای ایده پردازی باید به سلیقه مخاطب دقت زیادی داشته باشید تا از هزینه‌های اضافی پیشگیری شود.

طراحی زیورآلات

بعد از مرحله ایده پردازی باید به سراغ طراحی ایده برویم. طراحی طلا شامل دو مرحله است:

طراحی دستی

طراحی نرم افزاری

طراحی دستی زیورآلات

بعد از اینکه ایده مورد نظر تثبیت شد، وقت طراحی آن می‌رسد. برای طراحی دستی ذوق و قریحه بالایی مورد نیاز است و معمولاً در این مرحله طراح از آبرنگ استفاده می‌کند و طرح مورد نظر را بر روی کاغذ A4 ترسیم می‌کند. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، یکی از مراحل مهم در زمان سفارش ساخت انگشتر طلا و نقره همین مرحله است.

طراحی دستی انگشتر طلا

 

طراحی نرم‌افزاری طلا و جواهرات

بعد از طراحی دستی نوبت به طراحی نرم‌افزاری یا طراحی CAD (computer aided design) می‌رسد. در این مرحله طراحی به کمک نرم افزارهای طراحی طلا و جواهر نظیر راینو ( Rhino) و ماتریکس (Matrix) انجام می‌شود.

طراحی نرم افزاری انگشتر

 

پرینت سه بعدی مدل طراحی

پرینت سه بعدی مدل طراحی جهت ساخت طلا یکی از مراحل کلیدی برای ورود به مرحله ریخته گری است. در این بخش مدل سه بعدی که به کمک نرم‌افزار تهیه شده است، به چاپگر سه بعدی یا پرینت سه بعدی ارسال می‌شود. خروجی این مرحله یک موم یا رزین از مدل سه بعدی نرم افزاری است باید توجه داشت که هر چه رزین کاربردی مرغوب‌تر و با کیفیت‌تر باشد، ریخته‌گری در مرحله بعد زیبا و شکیل‌تر خواهد بود.

ریخته‌گری طلا

ریخته‌گری تعیین یک قالب اساسی جهت ریختن مذاب فلزات در داخل آن است. جهت ریخته‌گری طلا غالباً از روش موم استفاده می‌کنند. برای انجام درست این روش مدل جواهر مورد نظر را که ممکن است انگشتر یا گردنبند باشد، از موم می‌سازند و سپس بعد از تهیه مدل مومی آن را در داخل ماسه ریخته‌گری یا در گچی که قادر به تحمل حرارت بالا باشد، قرار می‌دهند. بعد از اینکه حرارت بالا اعمال شد، موم به خاکستر تبدیل می‌شود و مذاب طلا جایگزین موم می‌شود.

مخراج کاری یا جواهر نگاری

عمده فعالیت کار در سفارش ساخت طلا مربوط به مخراج کاری است. در این بخش قرار است سنگ‌کاری و جواهر نگاری انجام شود که از مراحل حساس و ظریف ساخت طلا هستند.
نیاز است بعد از ریخته‌گری قسمت فلزی مورد نظر از آلودگی‌های مرحله قبل پاک مشود و جواهر ساز تنظیمات مهمی را روی آن انجام دهد و لوازمی مثل حلقه، بست، لولا و قطعات تنظیمی و همچنین سنگ‌های قیمتی به درستی روی فلز قرار بگیرند.

تکنیک سوار شدن سنگ‌های قیمتی بر روی طلا بسیار حساس و ظریف است برای همین باید یک فرد کاربلد و ماهر این کار را انجام دهد. اگر بخواهیم با جزئیات بیشتر در مورد جواهر نگاری صحبت کنیم، باید گفت که مرحله‌ای توأم با ایجاد شیار و سوراخ کردن جهت گذاشتن انواع سنگ‌های قیمتی در داخل جایگاه مورد نظر است. برای گذاشتن سنگ‌های نامبرده از میکروسکوپ استفاده می‌کنند تا در حین جاسازی به سنگ‌ها، پایه‌ها و سایر موارد به دلیل ظرافت بالا آسیبی وارد نشود.

تمیز کاری یا جلا دادن طلا

جلا و صیقل دادن برای درخشش و زیبایی طلا بسیار مورد نیاز است. جواهرساز با انتخاب سبک‌هایی مختلف مثل لاک ساتن یا انواع لاک‌های مناسب طلا را جلا می‌دهد. حتی در همین مرحله استفاده از طرح‌های اضافی مثل حکاکی موجب زیبندگی بیشتر طلا می‌شوند.

صیقل دادن طلا و جواهرات متناسب با سفارش ساخت طلا توسط مشتری انجام می‌شود. در واقع این مرحله همگام با همان ایده‌پردازی و طراحی اولیه صورت می‌گیرد.

منبع : مراحل و تکنیک‌های ساخت طلا و جواهرات





:: بازدید از این مطلب : 169
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: