نوشته شده توسط : علی

شاید شما هم جز آن دسته افرادی باشید که به قالی و نقش‌ها و طرح‌های بی‌نظیر آن علاقه‌مند هستند. این گنجینه‌های ملی به دلیل استفاده از الیاف متفاوتی همچون پنبه و پشم و همچنین طرح‌های بسیار بی‌همتا و زیبا، توجه طرفداران بسیاری را به خود جلب کرده است. حتی در بسیاری از مواقع در بافت این اثر هنری از الیاف ابریشم استفاده می‌شود که زیبایی و دوام آن را دو چندان می‌کند. ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد، قالی و فرش را یکسان بدانید، در صورتی که این دو تفاوت‌های مشخصی با یکدیگر دارند. ما در این مقاله از سایت زیلومه سعی کرده‌ایم تا این محصول با قدمت ایرانی را به همگان معرفی کنیم پس در ادامه همراه ما باشید.

تاریخچه اختراع قالی

هر محصولی که اختراع و تولید می‌شود دارای تاریخچه‌ای است که اصالت آن محصول را اثبات می‌کند. تاریخچه و اصالت این نوع زیرانداز به کشور ایران باز می‌گردد. تاریخچه این گنجینه ملی یاد شده، به ۲۵۰۰ سال پیش و دوره هخامنشی باز می‌گردد. ایرانیان جز بافندگان پیشگام زیرانداز در تمدن‌های باستان بوده‌اند و طی قرن‌ها در خلاقیت و نبوغ تولید این محصول به درجه‌ای از کمال دست یافته‌اند.

اولین بافته‌های ایرانیان از همان دوره هخامنشی شروع شده و از آن پس پدران به پسران و مادران به دختران این مهارت را منتقل کرده‌اند. در واقع می‌توان گفت بافت‌ این اثر هنری مانند یک راز خانوادگی بوده است که از آن زمان تا به امروز حفظ شده است. این گنجینه‌های ملی با شکوه ایرانی از قرن‌ها پیش در زیر پای پادشاهان و اشراف مشاهده شده است. به صورتی که در آن زمان استفاده از این نوع زیرانداز نشان دهنده ثروت و اشرافی بودن بوده است. مسیر پیشرفت ایران در بافت این نوع زیر‌اندازها به گونه‌ای بوده که کشورمان را به یکی از بزرگترین تمدن‌های فرهنگی در جهان تبدیل کرده است.

 قدیمی‌ترین قالی در سال ۱۹۴۹ توسط باستان شناسان روس و در دره‌ای به نام پازیریک کشف شد. این زیر‌انداز کشف شده دارای زیبایی بی‌همتایی بوده و قدمت آن به قرن پنجم پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد؛ اما اولین شواهد این گنجینه‌های ملی ایرانی به متون چینی مربوط به دوره ساسانیان در سال‌های ۶۴۱-۲۲۴ قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. هر چند در تاریخ یونان نیز شواهدی مکتوب راجع به وجود زیراندازهای با ارزش و با کیفیت ایرانی وجود دارد.

مهم‌ترین شهرهای قالی بافی ایران

همانطور که گفتیم بهترین و معروف‌ترین این صنایع دستی در کشور ایران بافته می‌شوند. برخی از شهرهای ایران جز شهرهایی هستند که با ارزش‌ترین و با کیفیت‌ترین این نوع زیرانداز را تولید می‌کنند. از جمله این شهرها می‌توان شهر تبریز را نام برد. حتما همه شما نام دست‌بافته‌های معروف تبریز را شنیده‌اید.

مردم شهر تبریز با داشتن مهارت بسیار بالا و قدمت طولانی در بافت انواع زیر‌اندازها، شناخته شده هستند. این اثر هنری تبریز دارای ویژگی‌های خاصی مانند استفاده از رنگ‌های کاملا طبیعی، نقوش و طرح‌های بسیار زیبای گل‌دار، رج‌های بالا، نقش‌های برجسته، طرح‌های ترکیبی و جدید، پرزهای کوتاه و همچنین به کار بردن گره‌های معروف ترکی است.

قالی دست‌بافته ترکمن نیز یکی دیگر از معروف‌ترین زیراندازهای ایرانی است. دست‌بافته‌های ترکمن دارای قدمت بسیار زیادی هستند. در واقع می‌توان گفت زندگی مردم ترکمن با تک‌تک گره‌های دست‌بافته‌ها پیوند خورده است. یکی دیگر از شهرهای معروف در بافت این نوع زیرانداز شهر اصفهان است. شهر اصفهان به بافت این صنایع دستی با الیافت ابریشم معروف است.



:: بازدید از این مطلب : 255
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 فروردين 1399 | نظرات ()