نوشته شده توسط : علی

 

انواع وسایل نقلیه در قدیم

مشخص است که در زمان‌های خیلی دور هر وسیله ای که برای جابه جایی و حمل و نقل استفاده میشد، بدون انجین و بدون نیروی محرکه الکتریکی بوده است؛ درست حدس زدید، درباره انواع حیوانات باربر و بارکشی صحبت می کنیم که یا به تنهایی و یا با وصل کردن آنها به پالگی، گاری، درشکه، دلیجان یا کالسکه، کار حمل و نقل را انجام می دادند. اسب، قاطر و گاو پرکاربردترین حیواناتی بودند که در سالیان دور برای حمل و نقل استفاده می شدند و از آنها به عنوان انواع وسایل نقلیه قدیمی می توان یاد کرد. معمولا اسب را به تنهایی یا با اتصال به گاری، درشکه، دلیجان و کالسکه برای حمل و نقل انسان، قاطر را برای حمل بار و گاو را برای شخم زنی در زمین های کشاورزی استفاده می کردند. اینها ابتدایی‌ترین و طبیعی‌ترین و ساده‌ترین وسایل نقلیه ای بودند که در زمان های قدیم استفاده می شدند. البته خیلی قدیم‌تر ها از وسیله ای به نام هودج یا کجاوه و یا تخت روان نیز استفاده می کردند که باز هم توسط اسب یا حتی انسان (کنیزها) حمل میشد و مخصوص بزرگ‌زادگان بود.

کم کم و با مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی، وسایل نقلیه چرخ دار و موتوری اختراع شدند که طبیعتا در ابتدا در اختیار کشورهای پیشرفته بودند و کم کم و به صورت محدود وارد ایران شدند. از این وسایل نقلیه به عنوان ماشین دودی نیز یاد می ‌شود. وقتی خوب نگاه کنیم متوجه می شویم که استفاده از ماشین دودی در مقایسه با گاری و درشکه در قدیم دقیقا مثل استفاده از یک ماشین شخصی لوکس و با کیفیت در مقایسه با تاکسی و اتوبوس های درب و داغان امروزی است. قطعا قصد توهین نداریم، فقط می خواهیم بگوییم که تضاد طبقاتی از همان قدیم الایام هم وجود داشته و تا امروز نیز وجود دارد. فقط شکل این تضاد تغییر کرده است.

انواع وسایل نقلیه جدیدتر

با ورود ماشین های چهارچرخ و موتوری یا دوچرخه هایی که با نیروی پا حرکت می کردند، در صنعت حمل و نقل تحولی بزرگ ایجاد شد. درست است که اصل و اساس این تحول برای کشورهای پیشرفته و مدرن بود (دقیقا مثل عصر حاضر)، اما به هر حال اندکی از این تحول به طرق مختلف وارد کشور شد و مورد استفاده بزرگ‌زادگان و افراد خاص قرار می گرفت. اگر از این برهه از تاریخ به سرعت عبور کنیم و خیلی به چند و چون آن نپردازیم، می رسیم به عصر حاضر که استفاده از ماشین چهار چرخ و موتور دو چرخ در کشور کاملا متداول شده و انواع وسایل نقلیه عمومی و شخصی مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر میخواهید با ماشین های مورد اسفاده در حمل و نقل آشنا شوید به سایت http://truckjob.parsiblog.com مراجعه کنید.



:: بازدید از این مطلب : 219
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 آذر 1399 | نظرات ()